Sp.a Torhout vraagt plan om zwaar verkeer rond scholen te weren

Hier onder vind je mijn tussenkomst in de gemeenteraad van 16 december rond dit punt. Het antwoord van schepen Elsie Desmet op onze tussenkomst was positief. Dit zal binnen de werkgroepen rond het SAVE charter meegenomen worden. Ook werd er bijvoorbeeld een omleiding voorzien voor de werken in de Sint-Jorisstraat langs het kerkhof, waartoe de stad Torhout ook verlichting voorzag.

Dat is zeer positief, maar het is toch belangrijk om verder te gaan. Want 30 meter verder rijden die vrachtwagens dan toch weer op het rondpunt, langs de zebrapaden en langs de zogenaamde 'moordstrookjes' waar dagelijks vele honderden fietsers zich naar school toe begeven.

Een regeling zoals reeds in verschillende steden bestaat, waar zwaar verkeer met speciale borden uit de school- en woonwijken gebannen wordt, rond het begin en het einde van de schooltijd zou de veiligheid van onze jongen kinderen absoluut ten goede komen ... Het is iets waar we de komende maanden mee werk van willen maken.


Tussenkomst 16/12

Goedenavond voorzitter, collega's. Het is niet mijn bedoeling om hier een reflectie te geven bij het meerjarenplan. Wij zijn blij en trots dat we met sp.a dit mooie meerjarenplan samen mee vorm konden geven en we herkennen ons hier heel sterk in. We hebben wel een vraag. Het is een 'klein' punt binnen het meerjarenplan maar omdat het mij nauw aan het hart ligt (en met mij veel ouders van schoolgaande kinderen) wou ik er vanavond toch over tussenkomen, omdat het mij gepast leek én omdat het ook past in een positief en ambitieus meerjarenplan zoals dat van Torhout. Het is een punt dat de laatste dagen sinds het ongeval te Aalst waar een 11-jarig fietsertje het leven liet nadat hij door een vrachtwagen werd aangereden sterk in het nieuws was. Ik zou dus willen vragen dat we bekijken in de werkgroepen rond verkeersveiligheid - en we zullen er ook graag aan meewerken - hoe we zwaar verkeer aan het begin en einde van de schooldag uit de woonwijken en de routes naar de scholen kunnen weren. Zoals men nu ook in Aalst zal doen. Ik ben zeker bewust dat het niet eenvoudig is en dit zal maatwerk vereisen rond elke school maar ik denk dat het belangrijk is voor onze jeugd als scholenstad. Als ik bijvoorbeeld het zwaar werfverkeer zie in de Sint-Jozefstraat in de drukke ochtend en avondspits, dan lijkt me dit iets dat we toch niet kunnen negeren. Tot daar mijn vraag of we dit de komende maanden ernstig kunnen bekijken.