Vooruit vraagt bijzondere aandacht voor zwaar verkeer in schoolomgevingen

Tussenkomst gemeenteraad 26/4/2021

VRAAG 

Geachte schepen,

Wij ontvangen regelmatig klachten van bezorgde omwonenden en leden van onze beweging over druk zwaar verkeer en nog erger, vaak ook roekeloos zwaar verkeer in de Revinzestraat dit op de drukste momenten bij het begin en het einde van de school.

Maar ik wil de vraag graag open trekken naar alle scholen in Torhout.

Ik kwam al in december 2019 en juni 2020 tussen rond deze problematiek oa naar aanleiding van betreurenswaardige ongevallen in Aalst en Brugge. Ik hoop dat we hier nooit het debat zullen moeten voeren naar aanleiding van dodelijk ongeval in onze stad. Helemaal vermijden kunnen we dat natuurlijk nooit, maar we kunnen er proactief wel alles aan doen…

Daarom had ik graag vernomen op welke methodieken er ingezet al worden om de werkpunten maximaal te identificeren. Cijfers of getuigenissen van de politie zijn wellicht één bron, een inventaris van bedrijven in de buurt met zware vervoersmiddelen is wellicht ook interessant. Daarnaast ben ik er uiteraard van overtuigd dat ook verkeersexperten zinvolle insteken kunnen doen omtrent aanpassingen aan de openbare infrastructuur en eventuele tijdelijke omleidingen tijdens de spitsuren aan de scholen.

Verder hoop ik ook dat er binnen of buiten de schoolvervoerplannen geluisterd zal worden naar de buurt en de scholen zelf. Ik maak nu 7 jaar deel uit van een oudercomité en ben zeker van dat u in de oudercomités medestanders zal vinden voor verkeersveiligheid.

Ik denk wel dat het creëren van een dynamiek in deze belangrijk is. Een vergadering of brainstorm met deze betrokkenen zal volgens mij meer opleveren dan een oproep om ideeën door te sturen.

Bij voorbaat dank voor uw antwoorden en uw engagement voor dit thema.

Nick Mouton, gemeenteraadslid Torhout (Vooruit).

ANTWOORD

Schepen Elsie Desmet beloofde in opvolging van deze tussenkomst en de vraag van Delphine Levrouw dat er binnen de schoolvervoerplannen aandacht zal gaan naar de aanpak van zwaar verkeer.

De volledige tussenkomst kan u hier bekijken vanaf 1:47:00 https://youtu.be/jSUThYTQMzE

We blijven dit verder opvolgen.

Zelf bedenkingen, vragen of ideeën? Aarzel niet om ons te contacteren!