Oplossing files E403 niet voor meteen ...

De files naar Brugge zijn ondertussen een dagdagelijks gegeven. Wie net als ik regelmatig tijdens de spits naar Brugge rijdt weet ondertussen dat file quasi gegarandeerd is vanaf Ruddervoorde en soms zelfs al vanaf Torhout. We mogen er zeker van zijn dat die 'soms' binnen één tot twee jaar al 'regelmatig' of 'vaak' zal zijn. Met recht en rede stelde Renaat Landuyt dus daarover een vraag aan minister Weyts.

Bizar toch wel dat er dergelijke grote infrastructuurwerken gebeurd zijn om de A11 aan te leggen en alle kruispunten te elimineren. En men daarbij blijkbaar dit groeiend probleem over het hoofd heeft gezien. Nu, als je ziet hoe men in Aalter nog altijd regelmatig op de pechstrook van de E40 staat aan te schuiven, zelfs na de langdurige en grondige aanpassing van de weginfrastructuur na de afrit, kan men zich toch wel vragen stellen bij een en ander.

Nu, volgens de minister biedt een derde rijstrook niet meteen soelaas en is dit ook niet evident om te realiseren met alle bruggen, afritcomplexen,... Volgens hem moet eerst en vooral de wisselaar aangepakt worden. Dat zou de oorzaak zijn van de files. Echter, als ik zie hoe relatief weinig verkeer komende van de E403 daar van richting verandert naar Gent of Oostende, en hoeveel verkeer doorrijdt richting Brugge, gecombineerd met het verkeer dat er nog bijkomt vanuit Gent en Oostende, ligt het probleem toch geheel of minstens deels ná de wisselaar.

En dan is het de zaak vooral 1) daar de doorstroming te verbeteren, 2) de ontsluiting via andere invalswegen/afritten naar Brugge te verbeteren en 3) alternatieven aan te bieden (carpoolparkings, parkeergelegenheid aan de kleinere stations rond Brugge,...) zodat je een deel van het verkeer van de snelweg weghaalt.

Maar een snelle verandering moeten we niet verwachten blijkt uit het antwoord van de ministee. Na de huidige verkeerstellingen zal er eerst een studie gebeuren van de wisselaar door de Vlaamse overheid zelf en vervolgens (volgens de minister wellicht pas volgend jaar) nog een externe studie!?! Jaja, u merkt het, dé kracht van verandering...

Ondertussen zullen wij maar aanschuiven. En ik had het daarnet over de afrit van Aalter ... vraag is maar hoelang het (zonder aanpassingen aan het rondpunt aan de Keibergstraat) nog zal duren voordat we ook aan de afrit Torhout tot op de E403 stil zullen staan tijdens de avondspits ... Ook dat mag aan het huidige tempo dringend onderzocht worden ...

De volledige vraag en het antwoord leest u hier:
https://www.vlaamsparlement.be/commissies/commissievergaderingen/1299065/verslag/1303680

E403 afrit Torhout - avondspits