Eerste vergadering BCSD ... en meteen ook laatste

Ook al was het maar een heel korte kennismaking. Toch ben ik blij de introductie en de 1e vergadering van het BCSD van deze nieuwe bestuursperiode meegemaakt te hebben.
Op een kleine drie uur tijd en door vooraf ook de dossiers eens te gaan doornemen op heb ik toch al heel wat bijgeleerd: een beter zicht op de werking van het OCMW/Sociaal Huis en het soort beslissingen dat voorgelegd wordt aan de raadsleden van het BCSD.
Daarbij betrof het vooral opnames in het woonzorgcentrum, wijzigingen in de wachtlijst (vooral verschuivingen van de preventieve naar de acute wachtlijst), toekenningen van leefloon en andere vormen van financiële tussenkomsten, ...

En ja, de kennismaking was onverwacht kort. Maar doordat Martine Vanwalleghem vorige week plots ontslag nam uit de gemeenteraad word ik maandag dus al beëdigd als gemeenteraadslid. Meer daarover morgen in de Weekbode. Conform de goede afspraken in onze partij betekent dit dat ik op mijn beurt ontslag neem uit de BCSD waardoor Rik Hoste mij daar zal opvolgen. Samen met Vanessa Jodts (die er de vorige keer niet bij kon zijn) zal hij maandag ook de eed afleggen.

Nu, ook al was ze kort, de kennismaking was zeker waardevol. Want waar je in het BCSD beslissingen neemt over individuele steunaanvragen, is het zo dat je in de OCMW-raad (die samenvalt met de gemeenteraad) beslist over het beleid. Dit kan bijvoorbeeld door nieuwe reglementen goed te keuren, de sociale dienstverlening, werking of het aantal medewerkers en maatschappelijk assistenten te wijzigen, bestaande reglementen aan te passen, tarieven te wijzigen, ... Dat kan zowel curatief als preventief zijn.

Sowieso zal het sociaal beleid een belangrijke focus zijn voor mij de komende zes jaar. Dat samen met de collega's vorm geven. Dat betekent armoedebestrijding maar ook sociale vooruitgang voor de vele gezinnen die geen armoede kennen maar ook niet veel overschot hebben. Waar een tegenslag (ziekte, tijdelijke werkloosheid, onvoorziene kosten, ...) het verschil kan uitmaken. En dat aandeel groeide de voorbije jaren heel sterk. Waar kinderen niet alle mogelijkheden en kansen krijgen waarop alle kinderen recht zouden moeten hebben. Waar gezinnen in huizen wonen waar de woonkwaliteit te wensen over laat. Van dat sociaal beleid maakt het OCMW een belangrijk deel van uit, al zijn er nog veel andere actoren die een verschil kunnen en moeten maken.

Het belang van focus was één van mijn belangrijke conclusies na mijn eerdere ervaring als schepen en gemeenteraadslid. Focus op dat deel van het beleid waar je prioritair impact op wil hebben. Ik kijk ernaar uit! En als jullie op dat vlak suggesties, bemerkingen of ideeën hebben, aarzel dan niet om mij te contacteren.