Herinrichting Noordlaan, bufferbekkens en landschapspark: kansen en risico's

Zwartpunt Aartrijkestraat-Industrielaan?

In de gemeenteraad van 27 maart werden de nieuwe plannen voor de Noordlaan en omgeving voorgesteld. Binnen 2 jaar zal de Noordlaan tussen het rondpunt met de Bruggestraat en het rondpunt met de Oostendestraat er heel anders uitzien. De belangrijkste verandering is misschien wel het bufferbekken dat Torhout-Noord moet vrijwaren van wateroverlast (zie verder) maar ook voor het verkeer zijn er enkele belangrijke wijzigingen.


Zo zullen auto's die van Aartrijke komen zullen niet langer rechtdoor het centrum mogen inrijden. Zij worden afgeleid via de Industrielaan en komen uit aan het kruispunt met de Noordlaan aan de Brantano. Dat betekent de verkeersafwikkeling aan het kruispunt Aartrijkestraat-Industrielaan zowel voor auto’s als voor fiets ingewikkelder zal worden. 

Auto’s die vanuit Aartrijke naar de ring of het centrum willen rijden worden verplicht af te slaan naar de Industrielaan. Aan het kruispunt Aartrijkestraat-Industrielaan moeten zij dus het verkeer kruisen uit de andere richting dat vanaf de ring of het centrum wel nog richting Aartrijke mag rijden. Ook voor fietsers richting Aartrijke zal het daar extra uitkijken worden. Tenzij er een tweerichtingsfietspad komt aan de andere straatzijde. Maar de stad voorziet niet onmiddellijk extra eigen middelen naar aanleiding van deze herinrichting. Vraag is of dat wel een verstandige keuze is.

Het kan ook leiden tot meer sluipverkeer bvb. in de Warandestraat en Hogestraat. Want zullen chauffeurs die vanuit Aartrijke richting Lichtervelde/Roeselare willen rijden het appreciëren dat zij eerst afgeleid worden naar de Industrielaan naar nog eens extra verkeerslichten om vervolgens hun weg richting Lichtervelde/Roeselare te vervolgen?

Ook zal dit tot meer verkeer leiden in de Industrielaan tussen de Aartrijkestraat en de ring (wat met het 'kruispunt' met de Ambachtlaan?) alsook in de Industrielaan richting centrum (dus meer auto’s langs de Mast en het sportcomplex).


Hopelijk bekijkt de stad Torhout dit alles kritisch en doordacht in het belang van de verkeersveiligheid van fietser en automobilist alsook met het oog op een vlotte verkeersafwikkeling. Als de stad daarvoor extra investeringen moet doen, lijkt het mij toch verstandig meteen de nodige aanpassingen te doen.

Dream big

Naast een aangepaste weginfrastructuur (al heeft Vlaanderen enkel middelen voor de noordzijde van de Noordlaan en wordt het zelfs het wegdek niet vernieuwd) is het een belangrijke doelstelling van dit project om te verhinderen dat Torhout-Noord nog getroffen wordt door wateroverlast. Daartoe komt er tegenover het Sint-Rembertziekenhuis een groot waterbekken van een capaciteit van 15.000 m3 dat als buffer moet dienen.

Goed is dat het niet bij een waterbekken blijft maar dat de stad dit creatief wil invullen. Voorlopig wordt gedacht aan een boomgaard, speelweide met toestellen en fietsdoorsteken. Zo kan onze stad binnenkort een aantrekkelijke nieuwe recreatieve site tellen.

De mogelijkheden lijken mij heel ruim. Ik hoop dan ook dat de stad er het maximum uit zal halen en de mooie plannen niet verschrompelen tot halflege waterbekkens met een vergeten speelpleintje in een hoekje.

Misschien moet ook eens een andere piste bewandeld worden dan nog een speelplein. Onze stad telt er uiteindelijk toch al heel wat en vlakbij zijn enkele mooie grote speelpleinen (de Kinderboerderij en de Warande met sinds kort een cafetaria uitgebaat door Tordale). Een zorgboerderij zoals Tordale opperde lijkt me dan bvb. een aantrekkelijker piste. En er zijn ongetwijfeld nog goede voorbeelden te halen uit andere steden. Het hoeft trouwens niet zo nodig opnieuw naar jonge kinderen gericht te zijn maar kan misschien ook gericht zijn op tieners of -waarom niet- senioren.

Ik hoop alleszins dat de stad groot zal dromen en van deze kans voor Torhout iets mooi zal maken!