Proces stadskernvernieuwing Torhout van start

Zeer veel interesse voor het eerste infomoment georganiseerd door de stad Torhout rond de stadskernvernieuwing. Club de B zat afgeladen vol en stoeltjes dienden inderhaast aangedragen te worden om iedereen een plaatsje te geven. 

Deze infoavond werd getrokken door het team van de Vlaamse Bouwmeester. Zij werden door het schepencollege in het proces meegenomen om een analyse te maken van de stad en de noden en om de uitdagingen scherp te stellen voor de architecten die zullen deelnemen aan de wedstrijd om deze opdracht te mogen uitvoeren.

Aandachtspunten voor Torhout 
Het team van de Vlaamse Bouwmeester maakte een analyse van Torhout aan de hand van een studie en een bevraging van verenigingen en Torhoutenaren. Daaruit kwam het volgende naar voor: veel mensen voelen een grote (mentale) kloof tussen de stad en het groene landschap eromheen. Dit zou overbrugd moeten worden. Water zou niet alleen gezien moeten worden als (waterover)last maar
kan ook gebruikt worden als landschapsbepalend element en stadsverfraaiend element (zowel in als rondom de stad); de verappartementisering van de stad moeten worden tegengegaan; de stad betaalbaar houden voor de jonge gezinnen die nu vaak naar goedkopere buurgemeenten trekken; het eenzijdig woningaanbod in de kern (appartementen) en de buitenwijken (eengezinswoningen) doorbreken; de dynamiek van de scholen gebruiken; een mobiel vlot toegankelijke stad; diversifiëren van het gebruik van de wegen (op bepaalde wegen kunnen voetgangers of fietsers meer ruimte krijgen, op andere de auto); hoe zuurstof geven aan ‘funshoppen’ (shoppen voor het plezier) in Torhout; tegengaan van de leegstaande handelszaken (gestegen van 60 in 2013 naar 90 in 2015), ...

Opdrachten voor de architecten volgens de Vlaamse Bouwmeester
Uit die aandachtspunten werden een aantal opdrachten gepuurd voor de architecten die de stadskernvernieuwing vorm moeten geven en in het bijzonder de heraanleg van de markt: focus op verblijfskwaliteit door hoogwaardig straatmeubilair; integratie van groen in de stadskern en door de link te leggen met de groene rand; integratie van water als landschappelijk element; afstemmen van de ruimte op evenementen (voor de Nacht van Vlaanderen, de Paardenmarkt, … zijn er soms zeer veel mensen op doortocht); ruimte voor cultuur en de lokale dynamiek; relatie van het marktplein met de omgeving; participatie van verschillende gebruikersgroepen; aandacht voor pleinwanden (verticale elementen); evenwicht tussen parkeren en verblijf, snelle en trage mobiliteit; opties en ruimte open houden voor de toekomst.

Veel vragen
Na de uiteenzetting was er ruim tijd voor vragen. Zelf merkte ik op dat ik in de opdrachten bepaalde aandachtspunten niet meer terugvond. Zo is de verappartementisering en het feit dat het kopen van een woning/appartement in Torhout heel duur is, zeker voor jongeren, een aandachtspunt. Maar dit vind je niet meer terug in de opdrachten voor de architect. Die opdrachten zijn vooral esthetisch en functioneel. 

Andere opmerkingen die er kwamen betroffen de vernieuwing van het station en of hier rekening mee gehouden wordt. De burgemeester antwoordde dat het station pas in 2024 (ten vroegste) aangepakt zal worden en men in 2019 al met de eerste uitvoering van de stadskernvernieuwing wil beginnen (wat wel heel optimistisch is). Nu, het ene kan natuurlijk niet los gezien worden van het andere. Er waren ook vragen rond de aandacht voor erfgoed, de toegankelijkheid van de binnenstad voor mensen met een fysieke handicap, of de vele studenten wel een blijvend gegeven zijn voor Torhout (er werd verwezen naar Tielt waar Vives binnen enkele jaren zou wegtrekken), of er wel rekening is gehouden met het belang van de mobiliteit en de bereikbaarheid van de binnenstad met de auto voor de lokale handelaars, …

Ook al is er nog maar weinig duidelijkheid omtrent de plannen. Toch was het een boeiende gedachtenwisseling rond een thema dat de komende jaren (en zeker ook met de verkiezingen in 2018) nog een belangrijk rol zal spelen. Wordt vervolgd …