Sprokkels uit de gemeenteraad: mist Torhout ambitie?

Slechts twee punten sprongen eruit op deze gemeenteraad: de voorlopige vaststelling van het vernieuwde mobiliteitsplan en de vraag van sp.a/groen naar een actieplan sociale woningbouw in Torhout. Het resultaat was dat de vergadering al na een tweetal uur ontbonden werd en iedereen terug huiswaarts kon gaan.

Fietspunt Torhout moet blijven
Voorafgaand aan de gemeenteraad was er wel nog een opmerkelijke ludieke actie van de KWB Torhout met de steun van verschillende Torhoutse verenigingen. Als protest tegen de sluiting van het fietspunt te Torhout door de NMBS vanaf 31 augustus maakten ze een "kunstwerk" van fietsen (denk aan geroeste kaders, oud ijzer en wrakken) voor de deur van het stadskantoor. 
Ze vrezen (terecht) dat als de mensen die nu ingezet worden voor toezicht, netheid, kleine herstellingen, ... zullen verdwijnen de fietsstallingen er binnen de kortste keer als een stal uit zullen zien met wrakken, rommel, fietsen van studenten en jongeren die niet in orde zijn (en dus minder veilig), ... Een terugkeer dus naar de situatie die er was voordat de toezichters werden ingezet. 
De KWB vraagt dat de stad Torhout creatieve mogelijkheden onderzoekt om dit fietspunt opnieuw op te starten na 31 augustus 2016. Ze denken o.a. aan stadswachten, ogen van vrijwilligers, inschakelen van het buurtinformatienetwerk (BIN), investeren van het geld dat de parkeerboetes in Torhout opbrengen,… Zo'n 1.000 handtekeningen werden al verzameld en ook U kan de petitie nog steeds digitaal onderschrijven via http://www.petitie.be/petitie/fietspunt-torhout-moet-blijven.

Mobiliteitsplan met vraagtekens
Het punt op de gemeenteraad rond het mobiliteitsplan leek er mooi op aan te sluiten. Het mobiliteitsplan werd nog niet definitief goedgekeurd. Eerst stelt de gemeenteraad het vast en daarna volgt een openbaar onderzoek. Iedereen zal het plan dus kunnen inkijken en opmerkingen overmaken aan het college. Ongetwijfeld zullen er zaken zijn die het college over het hoofd heeft gezien en die aanleiding geven tot bezwaren, die dan afgewogen zullen moeten worden, mogelijk zitten er ook creatieve nieuwe ideeën tussen die het mobiliteitsplan nog kunnen versterken. 

Bij de stemming over de voorlopige vaststelling beslisten de drie oppositiepartijen om zich te onthouden, dit omwille van verschillende redenen. Open VLD kantte zich tegen het verkeersvrij maken van de markt, N-VA vond dat er te weinig keuzes gemaakt worden en dat de uitvoering op de lange baan wordt geschoven, sp.a/groen onthield zich als signaal naar het college dat het hoogtijd is voor een versnelling (dit plan komt er pas 13 jaar na het vorige), omdat er bepaalde belangrijke documenten die aan de basis liggen van dit mobiliteitsplan niet in het dossier voor de gemeenteraad zaten en omdat ook de concretisering van de plannen (wat, wanneer en hoe) grotendeels achterwege blijft. De burgemeester verdedigde zich met vuur tegen de bezwaren van de oppositie, wat even tot een grappige woordenwisseling  en vervolgens wederzijde bewieroking leidde tussen de burgemeester en Bertrand Vander Donckt (die eerstgenoemde dan nog per ongelukkig Audenaert noemde). Het deed even denken aan Liesbeth Homans en Luc Alloo tijdens de nacht van de televisiesterren (al was er hier zeker geen alcohol in het spel :-) ). Nu, het is alleszins een gegeven dat het verkeer op verschillende punten in de stad onvoldoende vlot en veilig verloopt en dit mobiliteitsplan komt dus niets te vroeg, zeker als er nog honderden extra woningen bijkomen in de Moertjes de komende jaren en er nog een relatief groot bedrijventerrein gerealiseerd zal worden met ongetwijfeld heel wat extra zwaar vervoer. 

Als deze mobiliteitsplannen online staan leggen we er zeker een linkje naartoe. Jammer trouwens dat het college hierover geen openbare informatievergadering over organiseert naar de bevolking toe. De uiteenzetting door de mobiliteitsambtenaar was zeer interessant en zo'n vergadering verhoogt toch de participatie met de bevolking. 

Lauwe ambities wat betreft sociale woningbouw
Na dit punt kabbelde de gemeenteraad rustig verder tot het toegevoegd punt van sp.a/groen. Fractieleider Paul Dieryckx zette beknopt uiteen waar het ons over gaat: de stad Torhout heeft al een grote achterstand wat sociale woningen betreft, bovendien dreigt de inhaaloperatie te stokken nu het minder evident is om in nieuwe verkavelingen een verplicht percentage sociale woningen op te leggen. Hierdoor moeten er nu al in de nieuwe verkaveling aan de Gitsstraat geen sociale woningen gerealiseerd moeten worden wat sowieso al een stap achteruit betekent. Zelfs als Torhout het sociaal objectief haalt beschikken we nog maar over 3,5% sociale woningen terwijl het Vlaams gemiddelde zo'n 6% is (doelstelling is 7,5% tegen 2020) en dit nu in België op zo'n 7% ligt. Tijd dus voor een officieel actieplan zoals dit door de Vlaamse regering wordt vooropgesteld. Een duidelijke voorzet dus door sp.a/groen om een ambitieus actieplan te eisen.
Het antwoord van de bevoegde schepen Rita Dewulf was relatief ontnuchterend. Ze verwees naar de bestaande plannen waarmee Torhout in het beste geval tegen 2025 over 4% sociale woningen zou beschikken. Dat is wel meer dan het sociaal objectief als minimum oplegt (en daarmee voldoet Torhout aan haar verplichtingen) maar dan zou Torhout dus nog maar net boven de helft van het Vlaams gemiddelde scoren (7,5%). Daarbij worden trouwens nog veel eieren in het mandje van de Moertjes gelegd. Daar zou 15% sociale woningen opgelegd worden aan het WVI (een intercommunale) en 10% aan de private ontwikkelaars. Daardoor zou men er 25 sociale huurwoningen willen realiseren, 34 sociale koopwoningen en ook de doelstelling van de sociale kavels (63 sociale bouwgronden) hoopt men met de Moertjes in te vullen. 

Een officieel actieplan zoals de Vlaamse overheid vooropstelt vindt Torhout blijkbaar geen noodzaak. Jammer, want als je ziet hoe lang hoeveel planning het vergt om effectief sociale woningen te realiseren, als je ziet dat het jaren duurt om ons gemiddelde met 1% te laten stijgen van 3% naar 4%, dan besef je dat het geen goede keuze is om nu nog geen plannen te maken hoe je na 2025 nog verder zal werken aan de uitbreiding. Een complete stilstand dreigt dan. Dat terwijl de situatie nog erger is dan de cijfers waarover wij beschikten. Niet 138 maar 242 personen/gezinnen die in Torhout wonen staan op de wachtlijst voor een sociale woning in Torhout. Reken daar de mensen bij die buiten Torhout wonen en je komt aan een wachtlijst van 581 gezinnen met een gemiddelde (!) wachttijd van bijna 4 jaar ... Voor sp.a/groen zou Torhout hier toch meer ambitie mogen tonen ... Dat verwoordde Paul Dieryckx dan ook in zijn antwoord aan de schepen: we moeten niet kijken naar de slechtere leerlingen, maar naar de betere leerlingen. Ambitie dus.

De volgende gemeenteraad vindt plaats op 23 mei om 19u in het stadskantoor. Iedereen welkom!