Mobiliteit: weg van het spaghettimodel



Een interessante lezing in Brugge door de SP.a-fractieleider in het Vlaams Parlement, Joris Vandenbroucke. Een vol uur hield hij een geanimeerd betoog voor het openbaar vervoer van de toekomst. Het ging daarbij over De Lijn en hoe de SP.a de mobiliteit voor de burgers wil waarborgen en zelfs verbeteren in plaats van afbouwen en duurder maken zoals de huidige Vlaamse regering dat doet.

Vooreerst toonde Joris Vandenbroucke op basis van vergelijkende studies met omliggende regio's aan dat het openbaar vervoer van De Lijn in Vlaanderen zeker niet duurder of minder efficiënt is (aantal afgelegde kilometers per voltijdse werknemer, bezettingsgraad, ...) dan in regio's waar dat openbaar vervoer geliberaliseerd is. Zelfs integendeel. De kostendekkingsgraad in Vlaanderen is wel lager en dat heeft voornamelijk te maken met politieke keuzes die gemaakt zijn: wij willen dat het openbaar vervoer toegankelijk is voor iedereen en daarom is de prijs van de tickets en abonnementen de voorbije jaren bewust laag gehouden. De spreker haalde enkele voorbeelden aan qua abonnementsprijzen in de omliggende regio's waarvan het publiek bijna van zijn stoel viel. Als Vlaanderen die richting ingaat dan wordt mobiliteit voor velen een luxe in plaats van een basisrecht. Toch niet vergeten dat 1 gezin op 6 in Vlaanderen geen auto heeft ...

Wat SP.a vooral wil veranderen is de manier waarop de buslijnen georganiseerd zijn. Nu zijn dat ellenlange (spaghetti)slierten met zeer veel haltes waar men amper vooruitkomt, terwijl de SP.a eerder voorstander is van een aantal grote kernassen met snelle verbindingen door trams of bussen over relatief grote afstanden en dan takken aan die kernassen die op een fijnmazige manier de regio's bedienen. Je stapt dus bij wijze van spreken op een 'trage' fijnmazige lijn en stapt over op een snelle lijn die je snel op je bestemming brengt. Zie illustratie. Daarnaast wil de SP.a meer haltes bedienen met de belbus, dit is vooral een alternatief voor de landelijke gebieden waar nu soms haltes zijn waar maar 2 bussen per dag passeren en waar er dus in feite geen sprake is van basismobiliteit. Daartoe moeten meer belbussen ingeschakeld worden zodat je niet (afhankelijk van de regio) 1u of 2u op voorhand moet bellen of zelfs 24u of 48u voor mensen met een handicap, maar dat je zoals in het Nederlandse Texel maar 20 minuten op voorhand moet bellen, sms'en of per app verwittigen en dat je bus er staat. Dat zou een grote stap voorruit zijn ten opzichte van de belbus nu die maar zeer weinig haltes doet in een zeer beperkte regio en dus vaak maar zéér weinig passagiers telt.

SP.a wil een radicale keuze weg vóór het openbaar vervoer, weg van de files. Daarbij gingen er ook veel stemmen op om eindelijk de keuze te durven maken voor brandstofarme steden: dit komt de leefbaarheid van onze steden ten goede en kan zelfs een vlottere mobiliteit betekenen dan de huidige situatie waarbij men van de ene opstopping en file in de andere belandt.

Na de uiteenzetting werd er nog gediscussieerd over de kilometerheffing, meer inspraak voor de grootsteden in het beleid van De Lijn, bedrijfswagens en de mobiliteitsportefeuille, ... Een boeiende avond!

De verschillende denkpistes nemen we ook mee naar Torhout: al hebben we niet te klagen over het openbaar vervoer hier in Torhout, het kan altijd nog beter. Als jullie daarover trouwens nog opmerkingen, suggesties of vragen hebben, dan zijn deze steeds welkom!