Voortbestaan De Andere Academie bedreigd?

Regelmatig loop ik alleen of met de kinderen doorheen CC De Brouckère en kijken we geboeid naar de kunstwerken die er te zien zijn. Zo leerde ik ook De Andere Academie kennen, een vzw die sinds 2000 kunstopleidingen organiseert voor personen met een verstandelijke beperking. (zie www.deandereacademie.be)


Sinds 2004 engageer ik me beroepsmatig in dossiers die belangrijk zijn voor personen met een handicap. Onderstaand bericht uit Het Laatste Nieuws trok dan ook mijn bijzondere aandacht. Jammer genoeg komt weer een waardevol initiatief in nauwe schoenen door het beleid van de Vlaamse regering. Het is één van de zovele vzw's die het moeilijk krijgen ... 
In het belang van de bijzondere cursisten hoop ik dat er toch een goede oplossing gevonden kan worden, al wordt dat met gemeenten die in financiële ademnood zitten en provincies die niet meer mogen investeren in cultuur en welzijn niet eenvoudig ...



Bron: Het Laatste Nieuws, 8 september 2015
Onzekere toekomst voor Andere Academie
De toekomst voor De Andere Academie, een voortgezette opleiding voor mensen met een verstandelijke beperking die aan beeldende kunst willen doen, is onzeker. Het initiatief, dat precies vijftien jaar bestaat, was graag opgegaan in de Torhoutse Academie, waar onder meer muzieklessen gegeven worden. Maar dat lijkt op een sisser af te lopen, waardoor het verdere voortbestaan van de Andere Academie ineens op losse schroeven staat. Eerder al sloten ze hun winkel in Torhout, om in Lichtervelde te openen.