Nieuwe NMBS-dienstregeling Torhout: vroegste treinen sneuvelen

Vanaf 14 december gaat de nieuwe dienstregeling in van de NMBS. Aangezien ik zelf regelmatig de trein neem naar het werk heb ik de dienstverlening zoals ze nu is eens vergeleken met de nieuwe dienstregeling ...

In de presentatie die de NMBS voorstelde kan je trouwens ook een beeld zien van de nieuwe stationsomgeving van Torhout met een nieuw stationsplein, een nieuw stationsgebouw, een bredere onderdoorgang, hoge perrons met brede trappen en liften, een parkeergebouw voor 330 auto's, 2 overdekte stallingen voor 771 fietsen en een nieuw busstations. Het ziet er alleszins aantrekkelijk en modern uit, wel veel trappen dus hopelijk houdt men voldoende rekening met een vlotte toegankelijkheid voor ouderen en mensen die minder mobielen zijn want een lift is ook niet alles. Wat ik op het eerste zicht niet zie op deze schets is groen (geen grasperk of boompje te zien aan deze stationszijde) en het buffet dat wel opgenomen is in de projectomschrijving. Hopelijk komt dit er zeker want dat zou het geheel toch naar een hoger niveau tillen en de omgeving nog
aantrekkelijker en levendiger maken.




Natuurlijk is dit alles onder voorbehoud want de federale regering bespaart hard op het budget van de NMBS. Het is dus de vraag of en wanneer deze mooie plannen realiteit zullen worden. Meer daarover ook in het verslag van de laatste gemeenteraad dat u ook terugvindt op deze blog.

Voor zover de lange termijn, nu naar de korte termijn, de dienstregeling vanaf 14 december

Frequentie
Op het eerste zicht mogen de inwoners van Torhout die regelmatig de trein nemen tevreden zijn. 's Morgens tussen 6:20 en 8:25 rijden er naar Kortrijk evenveel treinen als voorheen en die doen er ongeveer even lang over.
Naar Brugge en naar Gent heb je tussen die twee tijdstippen zelfs één trein meer dan voorheen en is de spreiding in de tijd ook iets beter. Ook overdag is de spreiding van de twee treinen per uur iets beter.

Laatste trein
Ook dat zit goed. De laatste trein van Gent naar Torhout (22:10) en van Brugge naar Torhout (22:38) vertrekt een aantal minuten later, van Kortrijk naar Torhout (21:56) een aantal minuten vroeger.

Vroegste trein
Jammer genoeg gaat het aanbod hier wel achteruit. Wie heel vroeg op het werk moet zijn zit met een serieus probleem. De eerste trein naar Gent en Brugge vertrekt vanaf 14 december pas om 5:40. Dat is toch ruim 25 minuten later dan vandaag.
Voor diegenen die vroeg richting Kortrijk willen vertrekken is de situatie nog erger: daar vertrekt de eerste trein pas om 5:53. Dat is ruim 30 minuten later dan vandaag. Ook tijdens het weekend vertrekken de eerst treinen een half uur later, dan kan je pas om 7:07 vertrekken richting Brugge en om 7:21 richting Kortrijk. Ook voor mensen die vroeg op het werk moeten zijn in Torhout (bvb. in een zorgberoep) kan de nieuwe regeling problemen met zich meebrengen.

Over het algemeen hebben we dus niet te klagen maar hoeveel mensen in de problemen zullen komen omdat zij hun vroege trein moeten missen is onduidelijk. Ook in de presentatie van de NMBS zijn daarover geen cijfers terug te vinden. Voor diegenen die er gebruik van maken en niet over een wagen beschikken is er alleszins geen eenvoudige oplossing. Ook De Lijn biedt hier jammer genoeg geen alternatief.

De nieuwe dienstregeling zou gelden voor een periode van drie jaar. Hopelijk zet de federale regering haar besparingspolitiek op de NMBS niet door zodat nadien de dienstverlening niet verder wordt ingeperkt.