Verkiezingen 25 mei: uitslagen Torhout onder de loep

SP.A en Groen licht vooruit

Wat de voorbije verkiezingen betrof deed de sp.a het in Torhout goed. Ten opzichte van de vorige verkiezingen tekenden we zowel voor het Vlaams Parlement als voor Europa een lichte stijging op met 1 à 2 procent naar 15,7 procent. Het resultaat voor de Kamer met Johan Vande Lanotte als kopman was nog beter. Daar was er een stijging van 2,8 procent naar 18,6 procent van de uitgebrachte stemmen. Amper anderhalve maand woonachtig te Torhout kan ik zeker niet ontevreden zijn met mijn 294 Torhoutse voorkeursstemmen van de in totaal 18.656 voorkeursstemmen als 1e opvolger op de Europese lijst.


Ook Groen deed het goed. Op alle niveaus stijgen zij ook met 1,8 procent tot 3,6 procent. Toch blijft Groen in Torhout een klein. Voor het Vlaams Parlement scoren ze het zwakste met 6,4 procent. De Europese lijst is hun sterkste lijst met 9,7 procent. Ruben Vangheluwe, woordvoerder van Groen Torhout, haalt 123 voorkeursstemmen als opvolger op de Kamerlijst. Caitlin Martelé, voorzitster Jong Groen, haalde 67 voorkeursstemmen op de lijst van het Vlaams Parlement.

CD&V, LDD en Vlaams Belang verliezen

CD&V tekende vooral voor het Vlaams Parlement en Europees een relatief groot verlies op (-4,3% en -4,8%). Voor de Kamer bleef het resultaat wel stabiel. Hilde Crevits tilt haar partij op Vlaams niveau met haar wel nog altijd 8% hoger (36,6%) dan Hendrik Bogaert op federaal niveau. Hilde Crevits haalde 4054 voorkeursstemmen, 800 voorkeursstemmen meer dan bij de gemeenteraadsverkiezingen waar ze tweede stond op de lijst. Verder haalde schepen Kristof Audenaert, die alomtegenwoordig was in het straatbeeld, 1.661 voorkeursstemmen. Dat is iets minder dan een jaar geleden bij de gemeenteraadsverkiezingen maar is toch nog steeds een heel sterke score.

Het Vlaams Belang werd op nagenoeg alle niveaus gehalveerd en overschreed in Torhout enkel nog voor het Europees Parlement de kiesdrempel van 5%. Ook LDD zakte in Torhout flink onder de kiesdrempel. Het kan in de politiek heel snel gaan. Bij de vorige verkiezingen scoorde LDD nog sterk met 12 procent voor het Vlaams Parlement en 7 procent voor de Kamer. Enkele jaren later is de partij volledig van de kaart geveegd.

N-VA wint

N-VA scoorde het sterkst met haar Vlaamse lijst met 25,6 procent, van dichtbij gevolgd met de Kamerlijst met 25 procent. De Europese lijst volgt op enige afstand met 21,3 procent. De lokale afdeling deed zijn uiterste best om gemeenteraadslid Ellen De Brabander te doen springen over hoger geplaatste N-VA-kandidaten. Qua aantal borden, autostickers, ... diende zij dan ook niet veel onder te doen voor Kristof Audenaert. Ze slaagde er echter niet in om de rangorde te doorbreken en kon als 9e op de lijst niet inbreken in de 7 N-VA'ers die doorstromen naar het Vlaams Parlement. In Torhout behaalde ze 657 stemmen, een 150-tal stemmen meer dan bij de gemeenteraadsverkiezingen waar ze tweede stond op de N-VA-lijst.

Open VLD stabiel

Opvallend is het resultaat van Open VLD in Torhout. Op Europees niveau haalt Verhofstadt hier 17,5%. Op Vlaams en federaal niveau (8,4% en 10%) scoort de partij echter ronduit slecht. Het lokaal gemeenteraadslid Elke Carette haalde 352 voorkeursstemmen, nagenoeg evenveel als bij de gemeenteraadsverkiezingen.

Spirit en vertrouwen

Ondanks het feit dat ik amper zes maanden geleden werd van de sp.a (en het dus zonder intern netwerk diende te redden) en ondanks onze verhuis naar Torhout te midden de campagne, haalde ik toch al het mogelijke uit de kast en werd het een heel intense campagne. Het was ook een heel leerrijke campagne voor mezelf. Vooral de huisbezoeken en de campagnemomenten met de collega's waren daarbij een aangename ervaring. Toen ik voor de verkiezingen eens het resultaat van de 1e opvolger in 2009 bekeek en zag dat hij 16.400 stemmen haalde leek mij dat onhaalbaar, maar kijk, ik behaalde zelfs 18.656 voorkeursstemmen ... een heel mooi resultaat!

Nogmaals dank aan al diegenen die mij steunden in de campagne of in het kieshokje! Ook de 294 voorkeursstemmen in Torhout geven me veel vertrouwen. Ondertussen leerde ik ook heel wat fijne partijgenoten kennen, zowel medekandidaten als militanten, en ook tijdens de huisbezoeken waarbij ik de mensen trachtte te overtuigen van een stem voor de sp.a vóór sociale opbouw en tégen sociale afbraak voelde ik me echt heel goed in mijn vel. Dit geeft dus de spirit en het vertrouwen om er verder tegenaan te gaan en dat is ook wat ik de komende jaren met veel plezier zal doen.