Vraag gemeenteraad: sociale kruidenier onder druk door grote noden

Hier onder vindt u de vraag die ik namens de Vooruit-fractie stelde in de gemeenteraad. 

De crisis zorgt ervoor dat ook in Torhout steeds meer gezinnen financieel in de problemen komen. Het aantal steundossiers in het Sociaal Huis is de voorbije weken sterk toegenomen. Velen daarvan maken ook gebruik van de sociale kruidenier. De nood is zo groot dat er stilaan signalen komen dat de werking niet meer vlot loopt. Hoogtijd dus om dit aan te kaarten dus in de gemeenteraad. 

Eens het verslag beschikbaar is, leest u hier ook het antwoord.

-----------------------------------------------------------------------------

Beste voorzitter,

Beste burgemeester, beste schepenen,

Mijn vraag is gebaseerd op informatie die mij afgelopen donderdag bereikte, waardoor het te laat was om hier nog een reguliere vraag voor in te dienen.

Ik hield eraan om het hier toch aankaarten omdat het volgens mij een zeer urgent probleem is en dit probleem het hart raakt van onze solidaire samenleving.

Sinds januari 2021 hebben wij in Torhout de Sociale Kruidenier. Ik denk dat ik mag zeggen dat dit een echt succesverhaal is en de stad hiermee een sterk, klantgericht en kwalitatief antwoord heeft gegeven op een groeiende nood: mensen die zelfs hulp nodig hebben om nog de levensnoodzakelijke producten te kunnen aankopen. Dit kwalitatief antwoord verdient onze welgemeende appreciatie.

Jammer genoeg zorgen nationale en internationale omstandigheden er ondertussen voor dat steeds meer mensen, zelfs koppels die beide gaan werken, financieel ernstig in de problemen komen. Vorige week vernam ik zo dat er ondertussen op momenten lange wachtrijen zijn bij de sociale kruidenier:  wachtrijen van meer dan 2 uur voordat mensen aan de beurt komen.

Een aantal vragen.

  • Klopt de informatie die mij bereikte? Kan u iets meer vertellen over de ernst op vandaag?
  • Hebben wij zicht op de te verwachten verdere stijging van mensen die beroep moeten doen op de Sociale Kruidenier? Mogelijk op basis van het aantal pasjes in omloop (geldig van 1 maand tot 6 maand) en het aantal nieuwe inschrijvingen en intakes de voorbije weken bij het Sociaal Huis?
  • Wat is de gemiddelde capaciteit van de Sociale Kruidenier per openingsuur?
  • Hebben wij voldoende vrijwilligers om de openingsuren of de openingsmomenten (nu op dinsdag- en vrijdagnamiddag) uit te breiden? Of zijn er andere oplossingen die u ziet?
  • En tenslotte, hebben wij ook voldoende levensmiddelen om de verder te verwachten piek aan te kunnen? Grofweg welk aandeel van het totaalaanbod kopen wij als lokaal bestuur zelf aan? Ik ben ervan overtuigd dat er nog heel wat privépersonen en handelszaken hun solidair steentje willen bijdragen.

Dank bij voorbaat voor uw antwoorden.