Naar aanleiding van punt 4 van de gemeenteraad van 22 juni waarbij de schepen trots een vijftal nieuwe fietsstraten aankondigde, kwam ik namens de sp.a-fractie tussen rond verdere maatregelen om het verkeer (te voet en per fiets) van en naar school veiliger te maken. Het gaat dan over het invoeren van 'venstertijden' voor zwaar verkeer in de schoolomgeving, over het veiliger maken van kruispunten, het sluiten van charters met bedrijven in de omgeving van scholen, enzovoort.
Heeft u dienaangaande zelf ook bekommernissen of voorstellen, aarzel niet om iemand van het sp.a-bestuur daarover aan te spreken.
Hier onder leest u de tussenkomst van vanavond. Eerstdaags kan u de gemeenteraad ook herbekijken via https://www.torhout.be/videoverslag-gemeenteraad. De schepen beloofde dit ook verder mee te nemen binnen de Save Charter-werkgroep verkeersveiligheid. Als lid zal ik dit ook daar graag verder ter harte nemen.
----
Goedenavond iedereen,
In de gemeenteraad van december ben ik - naar aanleiding van
het dodelijk ongeval in Aalst met schoolgaande jongeren en een vrachtwagen en
het ongeval aan een Brugse school met een vrachtwagen - al even tussengekomen rond
zwaar verkeer in de schoolomgeving.
Ik ben er zeker van dat deze bekommernis breed wordt gedeeld
en ik wil het zeker hoog op de agenda houden.
Ik hoop dat we naast de fietsstraten, die wij met de sp.a-fractie een warm hart toedragen en een zeer goed initiatief vinden, de komende maanden nog verder kunnen gaan.
Dat kan gaan over het invoeren van venstertijden waarbinnen
zwaar verkeer wel of niet in de schoolomgeving is toegestaan. Ik ben er mij van
bewust dat dit niet in elke schoolomgeving een evidentie is, maar er bestaan voor
elke schoolomgeving zeker mogelijkheden en oplossingen op maat. In sommige
steden wordt daartoe een verkeersdeskundige ingezet, mogelijk kan dit voor
Torhout ook een piste zijn.
Het kan ook gaan over het aanpakken en veiliger maken van
kruispunten in schoolomgeving. Dat kan soms zelfs met kleine ingrepen zoals
gevleugelde zebrapaden.
Als we het hebben over verkeerseducatie worden daar al zeer
veel goede inspanningen geleverd in het lager onderwijs. Misschien kan er wel
bij de overgang naar het middelbaar nog meer gebeuren, want op dat moment
beginnen veel leerlingen te fietsen en dit langs nieuwe wegen.
Tenslotte wil ik nog een initiatief aanhalen dat in bepaalde
steden en gemeenten wordt gebruikt. Daar wordt een charter met
bedrijven gesloten die in schoolomgevingen gevestigd zijn, zodat zij ook venstertijden
toepassen voor hun zwaar verkeer.
Aansluitend op de tussenkomst van Eva Maes rond handhaving: een systeem is nooit
sluitend maar uit eigen ervaring met de fietsstraat aan Ten Parke kan ik toch
wel zeggen dat in het begin de fietsstraat niet steeds werd gerespecteerd, maar
dit nu toch goed wordt opgevolgd. En iedereen die zich eraan houdt betekent toch
weer een risico minder voor de schoolgaande jeugd.
Dank bij voorbaat aan de schepen om dit verder mee te willen nemen.